Fase 3 van de zoekmachine optimalisatie

Zo, na lange tijd toch nog maar weer even een blogpostje. Ik had in fase 2 geroepen dat ik aan deze voorwaarden wilde gaan voldoen.

- Website toevoegen aan startpagina's/directories
- Enkele links van hoge trust domeinen (gov/edu).
- Iedere dag minstens 1 blogpost.
- Adverteren in het commerciële gedeelte van tbforum.nl voor meer bezoekers.
- Een aantal Nederlandstalige artikelen schrijven.
- Een aantal Engelstalige artikelen schrijven voor later.
- Beginnen aan een artikel dat een authority document moet gaan worden.

Nu ga ik even opbiechten dat niet alles gelukt is. Ik heb wel deze websites aan diverse startpagina's toegevoegd, maar velen zijn nog niet geaccepteerd. Dus dat blijft afwachten.

Optimaliseren van uitgaande links voor Google

Na lange tijd geen blogs te hebben geschreven, kwam ik vandaag weer op ideeën na het doen van de SEOMoz SEO Quiz. Er was namelijk een vraag bij over uitgaande links. Veel webmasters vergeten dat uitgaande links mee kunnen helpen in de ranking van je website. Velen denken dat uitgaande links Pagerank 'lekken' naar andere websites terwijl ze eigenlijk die Pagerank binnen het domein houden. Nu ben ik persoonlijk van mening dat Pagerank helemaal niets meer voorsteld, dat het slechts een bijproduct is van de backlinks die je hebt. Maargoed dat is een andere discussie.

Het nut van uitgaande links is eigenlijk dat je je lezers extra informatie bied over het onderwerp van je website. De content van die links worden dus eigenlijk deel van de content van je eigen website. En omdat je je bezoeker meer relevante informatie over het onderwerp van je webpagina geeft heeft dit een pluspuntje in Google's ogen. Maar je kunt het ook verkeerd doen!

De macht van Wikipedia

In deze post zal ik even een praktijkvoorbeeld geven van de macht van Wikipedia. Er zullen heel veel links in staan naar wikipedia artikelen. Deze links staan er voor alle artikelen die Wikipedia in de top resultaten voorkomen met de tekst waarmee er naar het artikel wordt gelinkt. Voor de rest gaat deze blogpost over hoe wikepedia zulke hoge rankings in Google kan hebben.

Uitleg van de -30 en -950 penalty

Mijn website cooleringtones.net heeft de -30 en -950 penalty achter de rug. De penalties zijn nu voorbij, maar in deze post ga ik uitleggen wat ik denk dat de penalty veroorzaakt heeft en wanneer je weer uit de penalty komt.

Hoe kreeg ik de -30 penalty?
Op het moment dat ik de -30 penalty kreeg stond mijn website cooleringtones.net op de eerste plek in Google voor de term realtones en ergens bovenaan de tweede pagina voor de term ringtones. Mijn site draaide en draait nog steeds op ringtonio.nl affiliates. Net als de rest van de top tien zal ik maar zeggen. Want als je de top 10 in Google bekeek voor de term ringtones waren zo'n 7 sites gebaseerd op ringtonio affiliates en de andere 3 op mobilemoney affiliates. Toen kreeg ik die -30 penalty. Dit was in de tijd dat er veel webmasters klaagden over deze penalty, die toen al vaker voorkwam. Dit was oktober 2006 denk ik ongeveer.

Hoe Google omgaat met gehackte websites

Een half jaar geleden vertelde Matt Cutts hoe Google omging met gehackte websites. Een paar maanden terug is een van mijn sites gehacked, en ik ga in deze post mijn eigen bevindingen laten horen hoe Google ermee omgaat.

Begin Mei zat er een soort achterdeur in de server van mijn hosting bedrijf, dit bedrijf is inmiddels overgenomen trouwens. Maar door deze achterdeur zorgde een javascript ervoor dat alle indexpagina's van de websites op die server veranderd werden. Er werden verborgen links toegevoegd.

Whitehat SEO tips voor bloggers door Matt Cutts

Dit is een presentatie van Matt Cutts over Whitehat SEO tips voor bloggers. Deze presentatie is gegeven op Wordcamp. De film duurt erg lang, ik heb hem helemaal af gekeken en ik vond het zelf zeker de moeite waard. Hier is de film:
http://www.viddler.com/explore/jpozadzides/videos/2/

Zoekmachine optimalisatie: goede titels

Een belangrijk element van de zoekmachine optimalisatie van je website zijn de titels van je pagina's. De title tags dus. Het is dus belangrijk dat je deze goed optimaliseert. Alleen moet je deze niet alleen voor Google optimaliseren maar ook voor je bezoekers.

Keywords
Zorg ervoor dat de belangrijke keywords van je pagina in de title tag staan. Dit laat namelijk aan Google zien waarde pagina over gaat, het is tenslotte niet voor niets de title tag! Kijk wel uit dat je niet overdrijft. Gooi niet alle keywords die je kunt bedenken in de tag. Het mag niet als spam overkomen.

Kort maar krachtig
Schrijf een korte beschrijvende titel. Hoe minder keywords hoe meer waarde aan ieder woord wordt gegeven. Dus less is more!

Eerst de pagina, dan de titel
Maak eerst de pagina, kijk daarna pas waar de pagina over gaat, welke keywords komen het meest voor? Daar gaat de pagina over, maak daar een title van.

Pagerank: Opium of the people, tijd om af te kicken

Ik ben even twee weekjes op vakantie en als ik terug kom is meteen overal de pleuris uitgebroken over de pagerank update. Die zou afgelopen twee weken ongeveer moeten zijn begonnen. Maar dat is maar gedeeltelijk waar. Er zijn maar weinig mensen die iets zeggen over een verandering, en vaak is de verandering naar PR0. Voor de rest roepen veel mensen dat het nog niet begonnen is. Maar wat is er nu echt aan de hand?

De toekomst van Google en zoekmachine optimalisatie

Waarom hebben we allemaal geschiedenis gehad op de basis- en middelbare school? Omdat we van het verleden kunnen leren, als we weten wat er in het verleden gebeurd is kunnen we het herkennen voor het heden en de toekomst.

Dit is ook met Google en zoekmachine optimalisatie het geval. Google is constant bezig betere algoritmes te ontwerpen die de beste zoekresultaten voor haar gebruikers berekenen. Google zal altijd moeten zoeken naar betere methoden van ranking bepaling. Net als alle andere zoekmachines die elkaar allemaal in proberen te halen wat zoektechnologie betreft. Maar door te kijken welke factoren in het verleden veranderd zijn en naar de hedendaagse ontwikkelingen op internet gebied is met enige zekerheid te zeggen wat er in de toekomst gaat veranderen in de zoekmachine optimalisatie.

Fase 2 van de zoekmachine optimalisatie

Zo, ik beschouw fase 1 als afgelopen. Ik heb een paar backlinks gekregen uit profielpagina's en blogcomments op andere sites, helaas niet met linkbaits. Maar dit kan waarschijnlijk komen omdat ik slechts 6 bezoekers per dag heb en dan is de kans natuurlijk klein dat ze een gerelateerde website hebben en toehappen.

Daarnaast heb ik ook een flinke hoop content op het domein gegooid. De onpage optimalisatie moet nog een beetje getweaked worden maar dat komt later wel, daar maak ik me nu nog niet zo'n zorgen over.

Wat betreft fase twee wil ik meer bezoekers en ga ik beginnen met wat linkbuilding. Het moet allemaal naturel lijken en daarvoor zal ik weinig backlinks krijgen in deze fase en zullen ze niet veel hoge trust hebben. Misschien dat ik ergens een mooie hoge trust backlink kan versieren van een edu/gov domein, maar dat zullen er niet meer dan 2 worden denk ik.

Inhoud syndiceren