Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van je website om hoger te ranken in zoekmachines op internet. Bij dit optimaliseren spelen veel factoren een rol. Er zijn 3 hoofdcategorieën waar ze onder vallen. Deze zijn onpage optimalisatie, offpage optimalisatie en leeftijd.

Onpage optimalisatie is de optimalisatie van je pagina's zelf. Dus het gebruik van de juiste html elementen om je documenten op te maken, het gebruik van een goede navigatie, bestands structurering, domeinnaam enz. Hier kun je meer over lezen in het onpage optimalisatie artikel.

Offpage optimalisatie is de optimalisatie van backlinks. Backlinks tellen als een soort stemmen voor de pagina waar ze naar linken. Offpage optimalisatie zijn de belangrijke factoren die bij backlinks een rol spelen. Zoals bijvoorbeeld de juiste anchortext, positie van de link, de relevantie van de link enz. Hier is meer over te vinden in het offpage optimalisatie artikel.

Leeftijd, dit is een redelijk nieuw fenomeen in de zoekmachine optimalisatie waar je zelf weinig invloed op hebt. Het is namelijk zo dat oude backlinks, oude documenten, refresh rate, oude domeinen enz. meer waarde hebben voor je ranking in zoekmachines. Deze factor is vooral bij Google belangrijk. Hier is meer over te lezen in het leeftijd artikel.

Zoekmachine optimalisatie is dus eigenlijk gewoon de marketing voor zoekmachines. Het leuke aan zoekmachine optimalisatie is dat niemand precies weet hoe het algoritme van bijvoorbeeld Google precies werkt. Het is dan ook een hele puzzel om uit te zoeken hoe Google bijvoorbeeld bepaald waarom de ene website beter is dan de ander. Er wordt daarom ook veel getest op websites en langzamerhand kom je steeds meer dingen tegen die meer of minder waarde hebben. Daarnaast veranderd het algoritme van Google regelmatig en worden er steeds nieuwe filters toegevoegd om de zoekresultaten nog relevanter voor de gebruiker te maken.