Hoger komen in Google

In dit artikel ga ik een paar factoren toelichten die een rol spelen bij het hoger scoren in Google. Ik heb het in dit artikel over Google omdat dit in Nederland de meest gebruikte zoekmachine is. Daarnaast is het de meest geavanceerde zoekmachine, dus als je je website goed optimaliseert voor Google is de kans groot dat je ook hoog zult ranken in andere zoekmachines.

Er zijn veel factoren die een rol spelen bij de ranking van je website in Google. Je kunt veel geld verdienen met je bedrijf of website als je veel bezoekers krijgt uit Google. Daarom zijn er veel SEO's (search engine optimizers, oftewel zoekmachine optimaliseerders) die er alles voor doen om hun websites aan die factoren aan te passen. Hiervoor doen ze zelfs zogenaamde black hat trucjes. Dit houdt simpelweg in dat ze de zoekmachine spammen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan verborgen teksten. Stel je wilt hoog scoren op het zoekwoord hypotheken dan zet je gewoon een hele lange tekst waar heel vaak het woord hypotheken in voor komt op je website in dezelfde kleur als de achtergrond zodat je bezoekers het niet kunnen zien, maar zoekmachines wel. Dit is zoekmachine spam. Dit is iets wat Google niet wil. En Google doet er dus alles aan om deze spam uit hun zoekmachine te verwijderen. Dit gaat soms wel ten koste van de legitieme white hat SEO praktijken.

Allereerst voor je de website maakt moet je een domeinnaam kopen. Stel dat je hoog wilt scoren op het woord appels, dan moet je een domein kiezen waar appels in voorkomt. Het beste is natuurlijk appels.nl. Omdat je primaire zoekwoord in het domein staat heeft dit al meteen zijn invloed op je ranking in Google.

Waar Google ook naar kijkt is waar je website gehost is en wat de extensie is van je domeinnaam. Heb je een .nl extensie, dan zul je hoofdzakelijk in de Nederlandse Google te vinden zijn, en niet in bijvoorbeeld de duitse. Ook moet je website als je je op de Nederlandse markt richt in Nederland gehost zijn. Let op: Het is heel goed mogelijk om met een .nl domein die in Nederland gehost is internationaal hoge rankings te behalen, en het is ook goed mogelijk om in Nederland hoge rankings te behalen als je website in het buitenland gehost wordt. Alleen moet je dan wat meer laten blijken dat je website Nederlands is.

Een derde, waar je niets aan kunt veranderen, is de leeftijd van je domein. Hoe ouder het domein, hoe meer betrouwbaarheid deze krijgt in Google. Je zult met een oud domein vaak stabiele posities in Google krijgen, zeker als je ook nog een hoop backlinks hebt (hier kom ik verderop op terug). Dit is een van de factoren die je zelf als webmaster niet kunt beïnvloeden. Het enige wat je kunt doen is een oud domein kopen als je je website gaat beginnen. Maar vaak zijn deze domeinen erg duur en moeilijk te vinden.

Wat ook belangrijk op de pagina zelf is, is de TITLE tag in de HEAD van je pagina. De TITLE tag is deze tag: <TITLE> </TITLE>. Deze staat vaak tussen de <HEAD> </HEAD> tags bovenin je broncode.
Je ziet deze titel in de balk bovenaan je browser. Deze titel geeft (heel logisch) de titel van je pagina aan. Het is dan ook niet zo heel gek dat Google dit als een belangrijk element ziet. Zorg er dan dus voor dat je hoofdkeywords in de title tag staan, zodat Google extra waarde aan die keywords kan geven. Nu zul je denken: "Oh, maar dan zet ik toch gewoon zo veel mogelijk keywords in die tag!". Ik zal je vertellen: je bent niet de eerste! Er zijn er al meerderen geweest die dat gedaan hebben, en Google is ook niet gek natuurlijk, die heeft dat door gehad. Je kunt het ongeveer als volgt zien: er is 100% aan punten te verdelen over de hele title tag, hoe meer punten een woord, hoe meer waarde dat woord krijgt en hoe hoger je komt in de zoekresultaten voor dat woord. Dus als er 10 woorden in de title tag staan krijgt ieder woord 10% van de te verdelen punten. Staan er 1000 woorden in de title tag, dan krijgt ieder woord 0,1% van de te verdelen punten. En dan heeft het geen nut meer. Ik zou zelf altijd de title tag zo kort mogelijk houden. Ook zou ik ervoor zorgen dat de belangrijkste woorden van je pagina voorin staan. En probeer er ook een mooi lopende zin van te maken. Een opsomming van 4 keywords komt gewoon over als spam en het ziet er niet uit voor je bezoekers.

Op de pagina zelf heb je nog meer HTML elementen die je kunt gebruiken voor SEO. Neem bijvoorbeeld de <H1></H1> tag. Hierin geef je de kop van een stuk tekst aan, dus de titel van die tekst. Zorg er ook hier weer voor dat het hoofdkeyword van die pagina in die H1 tag staat. Schrijf daarbij ook veel teksten, mooi opgedeeld in paragrafen. Waarbij in iedere paragraaf gebruik wordt gemaakt van combinaties van de zoekwoorden waarmee je hoog wilt scoren.

Gebruik ook H2 op dezelfde manier als hierboven. Maar dan voor subkoppen, en H3 voor subsubkoppen. Maar let ook hier weer op dat je niet overdrijft, maak gewoon normale titels, en gebruik H1 niet meer dan 1 keer op je pagina. H2 en H3 kun je wel wat vaker gebruiken, maar gebruik het alleen wanneer je echt denkt dat het geen kwaad kan. Er is moeilijk een grens te leggen, er zijn websites met 10 H2 tags op hun homepage, met verder een enkel zinnetje per H2 die heel hoog ranken in Google. Maar er zijn ook websites die 2 H2 tags hebben met 1000 woorden per H2 tag. Je kunt wel je Hx-tag versterken door de keywords die je erin gebruikt ook te gebruiken in de paragrafen die eronder staan.

Zoekmachines kunnen geen plaatjes bekijken, tenminste niet wat er op het plaatje staat. Zorg er dus altijd voor dat er een ALT="" attribuut in de IMG-tag staat. Dus een alternatieve omschrijving van het plaatje. Zorg er ook voor dat deze weer normaal leesbaar is, de bezoeker krijgt deze beschrijving te zien als hij/zij met de muis op het plaatje blijft staan.

Ook zijn bestandsnamen heel belangrijk. Het maakt opzich niet uit of het nou .html .php .asp of wat dan ook is, als de naam die voor de extensie komt maar overeenkomt met het hoofdkeyword van de pagina. Als er spaties in voorkomen gebruik dan een hyphen (minteken) - voor een spatie. Dit zien zoekmachines als een spatie. Als je op je hele website al underscores _ gebruikt dan kun je dit het beste zo laten. Google gaat (of heeft al gedaan) dit implementeren als een spatie. Dus over een tijdje maakt het helemaal niet meer uit of je een underscore of hyphen gebruikt. Maar voor nu kan ik nog steeds hyphens aanbevelen.

De leeftijd van een document is ook wel van belang, hoe ouder het document, hoe meer waarde er aan het document gegeven wordt. Dit wil niet zeggen dat je het document niet mag aanpassen, sterker nog, dit raad ik je juist aan om te doen. Een oud betrouwbaar document dat vaak geactualiseerd wordt is ten slotte beter dan een oud document dat niet geactualiseerd wordt.

Verse content, het is handig om regelmatig verse content op je website te plaatsen. Als Google dit eenmaal doorheeft zal Google vaker langskomen om te kijken wat er allemaal nieuw is en zal dat indexeren. Ook zal Google alle pagina's op je domein meer waarderen omdat er regelmatig nieuwe content komt. Dit wordt ook wel authority genoemd: je domein krijgt meer authority. Nu zijn er nog meer manieren om meer authority te krijgen, en deze manier is eigenlijk de gene die de minste invloed heeft, maar toch, alle beetjes helpen. En soms is het al genoeg om met alle beetjes hoog te ranken! Daarnaast leveren nieuwe pagina's nieuwe zoekwoorden op die je kunt targetten. Neem deze pagina bijvoorbeeld, met het schrijven van deze pagina heb ik nieuwe content voor de zoekterm "Hoger komen in Google" geschreven, en kan ik op die zoekterm hoog gaan scoren. Misschien ben jij wel via die zoekterm op deze website gekomen!

Dit zijn tot nu toe de meest belangrijke aspecten van de basis van zoekmachine optimalisatie. Er zijn er nog veel meer, die allemaal invloed hebben op je ranking. Maar tot nu toe hou ik het hierbij, want dit zijn de belangrijkste. Maar dit is de basis! Dit kan iedereen. Maar waar anderen stoppen moet jij verder gaan! Het wordt tijd om te linkbuilden.

Linkbuilden wil zeggen dat je websites gaat zoeken waar je een link kunt aanmelden of achter laten. Dit is het moeilijkste deel van de zoekmachine optimalisatie. Als er op een website een link staat naar een andere website dan telt die link als een soort stem. Maar niet iedere link telt even zwaar! Het is geen democratisch systeem zoals we dat met de verkiezingen in Nederland kennen!

Hoe relevanter een link, hoe meer die link aan waarde doorgeeft aan je website. Dit houd in dat een link vanaf een site over appels naar een andere site over appels beter is dan een link vanaf een site over peren naar een andere website over appels. Maar die laatste is weer beter dan een link vanaf een website over hypotheken naar een website over appels. Dus hoe relevanter een website is aan jouw onderwerp hoe beter! Let hierbij wel op, wat in jouw ogen relevant is hoeft dat niet te zijn in de ogen van Google! Zoek daarom altijd in Google naar het keyword waarop jij hoger wilt scoren, op die manier krijg je een hele lijst met websites die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website. Let op: dit is de beste link. Je zult wel verder moeten dan het beste, een beetje minder goed is ook altijd nog iets. Dus als een website niet relevant is aan de jouwe en je kunt toch eenvoudig een link achterlaten, kun je dat gerust doen. Het kan nooit kwaad en het heeft altijd een beetje invloed.

Een link vanaf een authority website is ook altijd erg goed. Een authority website is een website die vaak hoog scoort in de zoekresultaten. Een algemene richtlijn zou kunnen zijn, hoe hoger de website in de zoekresultaten staat, hoe meer authority die website heeft. Wikipedia heeft bijvoorbeeld veel authority, die zie je heel vaak terug in de zoekresultaten. Het beste is natuurlijk om zelf een authority te worden met je website. Dit kun je doen door een grote website te bouwen, met veel websites die naar je linken. En als die websites ook nog eens een hoge authority hebben heeft dat alleen maar positieve invloed op de authority van jouw website.

Als je een link op een website kunt krijgen moet je vaak een zogenaamde anchortext kiezen. Dit is de tekst van de link. Dus het woord waar je op klikt. Dit woord wil natuurlijk zeggen waar de webpagina waar je naar linkt over gaat. En dat ziet Google ook! Daarom heeft dit ook erg veel invloed op je ranking in Google. Zorg er dus altijd voor dat een link naar je website verwijst met je hoofdkeyword van die pagina als anchortext, zoals dat genoemd wordt.

Ook zijn er dingen waar je op moet letten als je gelinkt wilt worden vanaf een andere website. Bijvoorbeeld hoeveel andere links er op die website staan. Als er nog 100 andere links staan (naar interne pagina of naar pagina's buiten het domein) dan geeft de link minder waarde door dan als er maar 10 links op de pagina staan.

Verder moet je goed uit kijken met linkbuilding. Teveel hoge authority links kan verdacht overkomen. Teveel ongerelateerde links kan verdacht overkomen. Teveel links met dezelfde achortekst kan verdacht overkomen. Teveel links in een te korte tijd kan verdacht overkomen. Kortom, probeer het altijd zo natuurlijk mogelijk aan te pakken.

In dit artikel staat een hele hoop informatie. En geloof mij, dit is nog maar een beginnetje. Tijdens het optimaliseren zul je tegen allerlei dingen aan lopen die hier niet in staan. Daarnaast zijn er nog honderden andere dingen waar je op moet letten. Vergeet niet dat het mij ook 3 domeinen en 5 jaar gekost heeft om te weten wat ik nu weet. En zelfs weet ik waarschijnlijk nog niet alles, en zie ik dingen over het hoofd. Maar als je een keer iets tegenkomt waarvan je niet zeker weet of het wel slim is om dat te doen of niet. Moet je gewoon denken wat Google ervan zou vinden als je het hun zou vertellen. Zouden ze het niet zo erg vinden, dan kun je het prima doen, zo niet, dan kun je het beter laten.

Ik ga dit artikel nog een klein beetje langer maken dan dat het al is. Linkbuilding is namelijk tricky business. Je moet daarom ook niet je mede internetters dwars zitten. Ga dus niet spammen in blogs, gastenboeken of forums. Je kunt best een link achterlaten in een forum of blog, maar doe daar dan ook een nuttige reactie bij. En niet alleen "Goede post ga zo door!". Dit heeft iedereen namelijk allang door en dit wordt zelfs direct gefilterd en zonder dat de eigenaar de überhaupt ziet wordt de comment al weg gegooid.

Ik wil jullie wel uitnodigen om jullie eerste link te bemachtigen, je kunt hieronder reageren op dit artikel en je link achterlaten. Ook kun je een account aanmaken op deze site en in je profiel je link zetten. Het zijn misschien geen relevante, maar het is in ieder geval iets!